Hvis du vil sælge din lejlighed

 

Start med at ringe til formanden.

 

Vurdering:

Formanden vil kontakte den vurderingsmand andelsforeningen altid benytter og bestille en tid til gennemgang af din lejlighed:

  • Lejlighedsvurdering.dk ved. Vidar Illum
  • Helmsvej 13
  • 2880 Bagsværd
  • Telefon: 44981024

Formanden deltager under vurderingen sammen med sælger. Når vurderingsmanden har udarbejdet vurderingsrapporten sender han den til sælgers og formandens godkendelse – og herefter udarbejder Andelsbo selve overdragelsesaftalen. 

Udgiften for vurderingsrapporten deles mellem køber og sælger via refusionsopgørelsen og vil fremgå af overdragelsesaftalen.

Udgiften for Andelsbos arbejde med udarbejdelse af salgspapirer mv. koster ca. 7.600 kr. (februar 2022) og betales af køber. Køber skal herud over betale et beløb for udarbejdelse af lovpligtige nøgletalsoplysninger. Beløbet opkræves af Andelsbo.

 

El-attest (betales af sælger):

Inden lejligheden vurderes skal du have udarbejdet en el-attest. El-attesten betales af sælger. Du kan vælge hvilken som helst autoriseret elektriker, men de fleste bruger ejendommens elinstallatør fordi han kender huset og laver alt andelsforeningens el-arbejde:

  • Lyders & Svend G. A/S
  • Damhus Boulevard 63
  • 2610 Rødovre
  • Tlf. 38 33 15 52
  • [email protected]

 

VVS-attest (betales af sælger): 

Inden lejligheden vurderes skal du have udarbejdet en VVS-attest. VVS-attesten betales af sælger. Du kan vælge hvilken som helst autoriseret VVS'er, men de fleste bruger ejendommens fordi han kender huset og laver alt andelsforeningens VVS-arbejde:

  • Abrahamsen VVS (blikkenslagermester)
  • Råbykrogen 3, Råby
  • 4600 St. Heddinge
  • Mobil: 22649316
  • [email protected]

 

Dokumenter:

Den dag lejligheden vurderes skal du have følgende dokumenter (originaler) klar:

  • Dit andelsbevis
  • En ny udarbejdet el-attest (betalt af sælger)
  • En ny udarbejdet VVS-attest (betalt af sælger)
  • Din gamle købsoverdragelse (hvis du har)
  • Regninger på evt. forbedringer
  • Regninger på evt. løsøre (f.eks. køleskab)

Venligst bemærk at værdien af forbedringer i lejligheden ansættes til anskaffelsespris med fradrag af eventuel værdiforringelse på grund af alder og slitage. ABF's vejledende afskrivningsregler anvendes. 


Overdragelsesaftalen:

Til brug for udarbejdelse af overdragelsesaftalen skal du sende/aflevere følgende til formanden som vil overdrage til Andelsbo:

  • Det originale andelsbevis
  • El-attesten (original)
  • VVS-attest (original)
  • Vurderingen + alle originale regninger på løsøre, forbedringer osv.
  • Købers navn eller navne
  • Købers nuværende adresse
  • Købers telefonnummer
  • Købers e-mailadresse
  • Købers CPR nummer
  • Aftalt overdragelsesdato (helt 3 måneder ud i fremtiden dog minimum 2 måned)

 

Sælgers ansvar og forpligtelser:

Du er som sælger forpligtet til at sørge for, at køber får følgende i forbindelse med salget – du kan finde mange af dokumenterne ude på foreningens webportal:

  • Andelsforeningens vedtægter
  • Foldere om fjernvarme
  • Foreningens regnskab (det sidst udarbejdede)
  • Referat af sidst afholdte generalforsamling
  • Foreningens nøgletal (udarbejdet af Andelsbo)
  • Sidst udarbejdede energirapport
  • Særlige bestemmelser i andelsboligloven som køber skal være bekendt med
  • Alt omkring lejligheden og loftrum – herunder regler vedr. sug, udluftning af radiatorer.
  • Besked omkring nøgler til huset og til lejligheden (herunder hængelås til loft- eller kælderrum)
  • Trappevaskordning
  • Gårdlaug – herunder gårdregler
  • Skraldesug og regler vedr. storskrald
  • Besked vedr. medhjælper til bestyrelsen som forestår de fleste viceværtlignende opgaver
  • Afmelding af Fiberby (foreningens internet) og giv besked til køber om hvordan de tilmelder sig. Både afmelding og tilmelding skal sælger og køber slev gøre  via Fiberbys hjemmeside www.fiberby.dk. Ring evt. til Fiberby på 33230099. Fiberby betales via huslejen.

 

Underskrifter:

Når Andelsbo har udarbejdet overdragelsesaftalen skal den underskrives af både køber og sælger. Dette kan foregå elektronisk - du/I får besked fra Andelsbo vedr. dette. Når det er gjort, underskriver foreningens bestyrelse.  Andelsbo sender herefter kopier af overdragelsesaftalen og vurderingsrapporten til både køber, sælger og bestyrelsen. Herefter hører både køber og sælger fra Andelsbo vedr. pengeoverførsel, depositum mv.

 

Aflæsning af varme og el:

Den dag du fraflytter skal du aflæse alle dine vand- og varmetal og sende dem på mail til formanden – husk at angive kold og varmt vand og hvor du har aflæst henne (køkkken, bad osv.). Formanden gemmer så dine aflæsninger til marts måned, hvor foreningen aflæser vand og varme, og giver i den forbindelse Andelsbo besked på hvilken dag du flyttede og med hvilke tal. Andelsbo regner din andel ud på graddage og forbrug og du får direkte besked når varmeregnskabet er udarbejdet typisk ca. 1. juni.

Aflæsning og lukning af strøm skal du selv stå for i samarbejde med dit el-selskab – Formanden skal ikke have disse tal idet det er en sag mellem køber, sælger og elselskab.